FAQ

Frågor och svar om onlinespelet Pidro Challenge.

Spelet har blivit byggt och testat för Chrome och Edge. webbläsarna. Andra browsrar fungerar olika, grafiken kan vara skev men själva spelet fungerar.

Grafiken är inte planerad för mobilanvändning men spelet fungerar ändå på en liten skärm. Det kan bli smått men om inte fingrarna är allt för tjocka kan man även spela mobilt.

Fyra faktorer inverar på rankinen i avtagande ordning: spelarnivå (brons, silver etc.), antalet trofepoäng, vinster minus förluster och till sist vinstprocent. Enda överlappningen sker då hundra nettovinster har samma effekt som en trofepoäng..

Datorn fuskar inte. Pidro Challenges robotspelare spelar med exakt samma information som en vanlig spelare, dvs vet vad budet är, vad ställningen är, vilken färg, hur många kort som köpts och av vem, vilka kort har spelats och av vem. Datorspelarna ”ser” inte dina eller sin partners kort, de vet inte vad som kommer ur packen. Packen är helt slumpmässig så datorspelarna får inte statistiskt sätt bättre kort än du.

Datorspelarna kan helt enkelt spela pidro, vissa av dem helt jäkligt bra och visst är det irriterande när man blir snuvad på vinsten.

Det här händer tyvärr när spelet kraschar pga av nätverksproblem, eller då någon refreshar i hopp om bättre kort.

När vi tog i bruk rankinglistan märkte vi en snabb ökning i refreshar så lösningen var att räkna in en -14 för att det inte skulle löna sig att fiska efter nya bättre kort genom att starta om spelet. Tidigare spelade det ingen roll för spelet var helt patiensartat utan koppling till andra spelare men rankinglistan skapade en möjlighet att mäta sig mot andra spelare och det märktes direkt.

Vid en refresh får man alltså automatiskt -14 i resultatet. Om spel blir på hälft eller nätet kraschar så kommer man också att få -14, tyvärr, för vi kan inte skilja på äkta och oaäkta ”kraschar” så lösningen, medges, är lite trubbig.